Regler vid skoterkörning

Att köra skoter är både ett effektivt sätt att transportera sig till och från skidbacken och ett roligt tidsfördriv under dagar på skidsemestern då man vill ta en paus från backen. Det finns dock en hel del regler kring vem som får köra skoter och när och var man får köra skoter som man måste ha i åtanke innan man hyr sin skoter och åker iväg.

Ett exempel på sådana regler är att man måste ha ett särskilt förarbevis för att få köra snöskoter. Det finns dock två undantag från denna regel. Det första är om man har ett körkort utfärdat före den 1 januari 2000 – i så fall får man köra snöskoter utan förarbeviset. Det andra undantaget är om man ingår i en turistgrupp (till exempel om man är på en skidresa) på högst 10 personer där alla har körkort och leds av en person som har förarbevis. I det andra fallet måste färdsträckan också ha bestämts i förväg.

Om man har det körkort eller det förarbevis som krävs för att få köra skoter på egen hand, måste man komma ihåg att det finns områden där man inte får eller inte bör köra. Det är till exempel helt förbjudet att köra snöskoter i naturreservat, om man inte kör på särskilda utmärkta skoterleder. Det är däremot tillåtet att köra på privat mark, även om man alltid måste kontakta markägaren innan. Man ska också vara försiktig när det gäller att köra på is – i det fallet gäller det ens egen säkerhet, snarare än naturens. Det kan vara en bra idé att tala med lokalbefolkningen om hur tjock isen är innan man ger sig ut på sjön, hur lockande det än kan vara med den vidsträckta, öppna ytan.snowmobiles-1145179_960_720

Många har kanske sett snöskotrar köra uppför skidbackar när de själva har glidit nerför backen på sina skidor. Dessa snöskotrar körs dock med största sannolikhet av räddningspersonal (vid sådana tillfällen då någon har skadat sig i backen, till exempel) eller av anställda vid skidanläggningen. Det är nämligen förbjudet för allmänheten att åka skoter i eller i anslutning till skidanläggningar.

Det säkraste är alltid att följa skoterleder när man åker skoter – där vet man att man får åka, och lederna är anpassade efter skoterns förutsättningar. Man känner igen en skoterled på de ledkryss som markerar dem, liksom de påbudskyltar och andra märken som reglerar vad som gäller på leden. De leder som markeras av ett rött ledkryss är nämligen också till för skidåkare, hundspann och vandrare, varför man måste kontrollera att det även finns en vit, kvadratisk skylt med en blå skoterförare i mitten vid leden – detta markerar ”lämplig skoterled”. Man kan också stöta på en rund, blå skylt med en vit skoterförare – detta betyder att man inte får lämna leden, ”påbjuden skoterled”. Om man skulle se en gul, rund skylt med en skoterförare överstruken av ett rött sträck, betyder det att skoterkörning är förbjuden.

I övrigt kan sägas att man när man hyr skoter bör agera på samma sätt som man skulle göra om man hyr bil. Det innefattar till exempel att jämföra olika skoteruthyrare med varandra för att se till att man hyr till bästa möjliga pris. Om du vill jämföra priser hos biluthyrare på det sättet kan du gå in på Hyrbilguiden. Tyvärr finns ännu ingen liknande tjänst för skoteruthyrning, vilket betyder att det krävs mer efterforskning från ens egen sida, men det kan det vara värt om man kan spara åtskilliga hundralappar på att hitta den billigaste uthyraren.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *